1394-04-02 16:49
1283
0
16550
تفسیر قرآن از منظر امام (ره) (3) :

تفسير " إياك نعبد و إياك نستعين " از نظر امام خميني (ره)

حضرت امام خمینی(ره) کتاب مخصوصی بنام " تفسیر قرآن " ننوشته اند. به عبارت دیگر فرصت این کار را با توجه به دقت وحساسیتی که داشته بدست نیاورده اند. اما گاهی برخی از سوره های کوچک و یا بعضی از آیات را در مباحث و آثار خود به اقتضای بحث بطور اجمال تفسیر نموده که بسیار جالب و جاذب می باشد.

به گزارش گلستان ما ؛ تفسير " إياك نعبد و إياك نستعين " از نظر امام خميني (ره) : مجاهده كن كه دل را به خدا بسپارى و مؤثّرى را جز او ندانى ، مگر نه عامّه مسلمانان متعبّد، شبانه روزى چندين مرتبه نماز مى‏ خوانند و نماز سرشار از توحيد و معارف الهى است و شبانه روزى چندين مرتبه إيّاك نعبد و إيّاك نستعين مى‏ گويند و عبادت و اعانت را خاص خدا در بيان مى ‏كنند، ولى جز مؤمنان به حق و خاصّان خدا، ديگران براى هر دانشمند و قدرتمند و ثروتمند كُرنش مى ‏كنند و گاهى بالاتر از آنچه براى معبود مى‏ كنند، و از هر كس استمداد مى ‏نمايند و استعانت مى‏ جويند و به هر حشيش براى رسيدن به آمال شيطانى تشبث مى ‏نمايند و غفلت از قدرت حق دارند.

بنا بر اين احتمال كه مورد خطابْ كسانى باشند كه ايمان به قلب آنها رسيده باشد، امر به تقوا به اينان با احتمال اول فرق ها دارد. اين تقوا، تقواى از اعمال ناشايسته نيست، تقواى از توجه به غير است ، تقواى از استمداد و عبوديت غير حق است ، تقواى از راه دادنِ غير او - جلّ و علا- به قلب است ، تقواى از اتكال و اعتماد به غير خداست.

آنچه مى ‏بينى همه ما و مثل ما بدان مبتلا است و آنچه باعث خوف من و تو از شايعه ‏ها و دروغ ‏پراكني ها است و خوف از مرگ و رهايى از طبيعت و افكندن خرقه نيز از اين قبيل است كه بايد از آن اتّقا نمود و در اين صورت مراد از وَ لْتَنظُرْ نَفْسٌ مَّا قَدَّمَتْ لِغَدٍ افعال قلبى است كه در ملكوت، صورتى و در فوق آن نيز صورتى دارد و خداوند خبير است به خطرات قلب همه. 

و اين نيز به آن معنى نيست كه دست از فعاليت بردار و خود را مهمل بارآور و از همه كس و همه چيز كناره‏ گيرى كن و عزلت اتخاذ نما كه آن بر خلاف سنّت الهى و سيره عملى حضرات انبياى عظام و اولياى كرام است.

آنان - عليهم صلوات اللَّه و سلامه - براى مقاصد الهى و انسانى همه كوشش هاى لازم را مى ‏فرمودند، اما نه مثل ما كور دلان كه با استقلال ، نظر به اسباب داريم بلكه هر چيز را در اين مقام كه از مقامات معمولى آنان است از او - جلّ و علا- مى ‏دانستند و استعانت به هر چيز را استعانت به مبدأ خلقت مى ‏ديدند و يك فرقِ بين آنان و ديگران همين است.

من و تو و امثال ما با نظر به خلق و استعانت از آنها، از حق تعالى غافل هستيم و آنان استعانت را از او مى‏ دانستند به حسب واقع ، گرچه در صورت، استعانت به ابزار و اسباب است، و پيشامدها را از او می‏ دانستند گرچه در ظاهر نزد ماها غير از آن است. و از اين جهت پيشامدها، هر چند ناگوار به نظر ما باشد، در ذائقه جان آنان گوارا است.

(اخذ از کتاب صحيفه امام خمینی- ج 18- ص 515 و 516)

 تنظیم : غلامرضا خارکوهی

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.